Subscribe:

Sunday, 3 February 2013

Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad : Perkongsian 5

Teknik Panggilan Kesukaaan :


Minggu lalu saya cuba mengaplikasikan "Teknik Memanggil NamaYang Disukai" atau ada yang dikenali sebagai "Nama Kegemaran" . Teknik Memanggil Nama Yang Disukai adalah bagi menaikkan self-esteem, keyakinaan, minat, perhatian para pelajar.

Jika ditelusuri sirah Rasulullah maka kita akan dapati bahawa junjungan mulia Rasulullah sentiasa memanggil nama dengan panggilan yang istimewa dan disukai. Tiada panggilan atau gelaran menghina yang dikenakan pada mana-mana individu. Panggilan menghina dan merendah-rendah hanya mendatangkan keburukan dari kebaikkan.

"Si Lembab"              (SALAH)
"Oii.. Syaitan / Setan (SALAH)
"Ahmad Lembu"        (SALAH)


Para peneliti sirah dan para muslim semua pasti sudah biasa dengan gelaran yang diberikan kepada para sahabat seperti :
"Khalid al-Walid Saifullah  (BETUL)
(Khalid Si Pedang Allah) -Pejuang dan penegak agama

"Saidina Umar al-Faruq  (BETUL)
(Umar Si Pembeza / Umar Si Pemisah) -Penegas hak dan batil
 
"Hamzah asad Allah (BETUL)
(Hamzah Singa Allah) -kegarangan dan keberanian menentang para kafir


"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim" (Hujuraat 49:11)


Oh, agak lewat juga saya mengaplikasikan teknik ini. Walaupun sesi persekolahan sudah hampir 4 minggu berlangsung. Ini disebabkan ura-ura bahawa akan ada perubahan senarai nama murid ekoran kekurangan dan kedatangan guru baru. Maka saya mengambil sikap untuk tunggu sehingga ia sudah pasti. Maka pada minggu lalu barulah selesai jadual kelas, senarai murid serta kedudukan kelas.

Oh, juga sayugia diperingatkan bahawa saya amat sukar mengingati nama. (Saya agak lemah bab-bab nama, nombor.. heheheh )

Maka saya cuba gunakan teknik ini setelah yakin dan diperkukuhkan pemahaman akan Teknik Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad oleh tidak lain dan tidak bukan dari sifu tersohor  Ustazah Siti Khadijah dan Ustazah Engineer Nurul Hidayah melalui kesempatan semasa saya berkelana dengan keduanya ke Alor Setar, Kedah pada 26Januari lalu. Malah lebih hebat apabila Tuan Asyraf Hafdzan sempat membuat tutorial "1 to 1" kepada saya. Heheheh jangan jeles... ! Alhamdulillah, Allah jualah sebaik-baik Pemberi Nikmat.

Saya masuk ke kelas 2 Istiqomah (sesi pagi) dan selepas ucapan salam, doa serta mencatat kedatangan saya memulakan bicara. Saya memohon para murid untuk memikirkan atau memilih nama yang ingin saya selaku guru memanggil mereka. Malah, nama ini juga akan dipanggil oleh rakan sekelas. Saya terangkan peraturan ini untuk semua agar mereka memahami.

Pada peringkat awal, murid-murid agak bingung atau keberatan mungkin kerana ia diluar kelaziman.
 Ya, lazimnya guru akan memanggil nama murid atau singkatan nama tanpa berbincang atau tanpa kebenaran murid.
Namun saya jelaskan bahawa ia bagi kegunaan saya selaku guru kelas (ustaz) dan untuk panggilan rakan-rakan maka mereka memberi kerjasama. Maka hasilnya kali ini; nama-nama singkatan yang biasa-biasa sahaja. Tiada yang pelik :

Qaisara Najla mahu dipanggil "Sara"
Muhammad Zul Faiz mahu dipanggil "Zul Faiz"


Ini mungkin kerana mereka masih kecil (tahun 2), jadi mereka masih malu-malu agaknya. Cuma ada dua nama yang pelik dalam kelas ini yang agak jauh dari nama sebenar.

Darwish Haikal mahu dipanggil "Aaron"

Ya, nama itu berkaitan dengan Aaron Aziz. Ini mengikutnya bahawa dia ingin menjadi hensem dan macho semacho Aaron Aziz aka Adam Hawa. Hhehehe.. saya ikutkan saja walaupun tergelak kecil di dalam hati.
Oleh kerana nama itu pilihannnya dan beliau menggemarinya maka saya dan rakan sekelas memulakan memanggilnya "Aaron"

Aleya Munira mahu dipanggil "Kyra"

Maka saya terima nama berkenaan atas keinginannya.  Oh, beliau memiliki kembar dan kedua-dua kembar ini berada di dalam kelas saya. Kembar seiras pula. Bagus juga nama ini bagi saya membezakan kedua-duanya agak saya tidak tersalah sebut di masa hadapan. Hheeh..


Teknik Nama Panggilan :
  • Panggilan Nama diberikan oleh Murid Sendiri
  • Panggilan Nama juga boleh diberikan oleh Guru bagi memberi gelaran yang baik
      •  Nanti dalam entri lain akan dikongsikan
  • Tiada panggilan berunsur penghinaan ataupun yang tidak digemari
      • Budak sekolah kadangkala memperolok nama ayah pelajar (WAJIB Dibanteras..!)
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------


 

 *Hiasan : Gambar Hadiah dari Murid

 Terima kasih muridku Zul Faiz, semoga terus berusaha menjadi muird yang soleh.

ps: Nampaknya saya berjaya membuang imej SINGA .. Hehhe



*Perkongsian kisah adalah bagi memberi idea dan peluang bagi pendidik/ibubapa di luar sana akan keberkesanan Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad. Serius, ia mudah dan praktikal
3/02/2013 @Setapak

0 comments:

Post a Comment