Subscribe:

Friday, 8 February 2013

Kreatif : Impak Pujian dalam Kreativiti

Kreatif : Impak Pujian dalam Kreativiti

Salam sejahtera semua,

Tulisan kali ini adalah respon atau manisfestasi dari perkongsian sifu Puan Khairulaniza mengenai "Menaikkan self-esteem anak dengan Teknik Memuji Gaya Nabi Muhammad". Buat pengetahuan semua, Puan Khairulaniza adalah pengamal dan jurulatih / trainer bagi modul "Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad" oleh PTS. Seorang guru juga ibu yang prihatin pada anak-anaknya.

Buku hasil ujikaji guru-guru ini boleh dirujuk pada buku di atas. Pautan (link) bolehlah ke : Buku Fizikal “Mendorong Pelajar Corot Teknik Nabi Muhammad"  . Para pembaca blog sudah maklum bahawa saya juga sedang cuba belajar dan mengamalkan teknik ini dalam kehidupan seharian selaku guru di sebuah sekolah rendah agama di ibukota.

Penulisan ini adalah bagi membicarakan "Kreativiti"

Kreatif atau kreativiti adalah menghasilkan idea-idea baru. Inovasi pula mengolah idea-idea sedia ada ke bentuk baru. Malah ia merupakan suatu yang dilaung-laung malah dijadikan antara dasar pendidikan negara sejak sekian lama. Namun ia tidak pula dapat direalisasikan dengan baik. Malah betapa besarnya ia sehingga dilancarkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Tun Razak bahawa tahun baru 2010 -"Tahun Kreativiti dan Inovasi"

Kemampuan berfikiran kreatif seringkali dikaitkan dengan pemikiran di luar kotak "thinking outside the box" . Saya juga pernah mentelaah beberapa buku falsafah pendidikan yang agak berat. Hehehe.. Sinopsis rumusan buku-buku berkenaan ialah :
"Jika anda ingin anak anda kreatif, jangan hantar mereka ke sekolah. Sekolah memBUNUH kreativiti anak-anak anda"

 Kenyataan yang kasar dan keterlaluan mungkin. Namun mungkin ada benarnya. Dahulu kanak-kanak menggunakan imaginasi bagi bermain. Tiada permainan yang dibeli menghasilkan kanak-kanak dahulu menggunakan sumber alam bagi bermain.
Daun-daun dan kertas dijadikan permainan masak-masak atau pondok-pondok
Ranting pokok dijadikan senapang untuk main askar-askar,
Tanah liat dibentuk menjadi patung miniatur
Namun bila kanak-kanak yang serupa mula memasuki alam persekolahan sesuatu yang pelik berlaku. Kreativiti mereka terhenti. Mereka dilarang bereksplorasi atau bereksperimen. Idea baru dan pelik seakan  suatu dosa. Jawapan yang standard mula ditetapkan. Ya, semua mesti ikut skema jawapan. Jawapan yang lain tidak akan dilayan. Pihak tertentu menamakan ia sebagai proses "Penyeragaman pemikiran" . 
Maka bagaimanakah caranya bagi kita memastikan anak-anak terus dengan kreativiti dan imaginasi?! Bagaimanakah cara bagi memastikan kreativiti anak-anak terus berkembang subur?!%$#
  •  Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad merupakan satu solusi jawapan yang menarik.
  • Teknik Menutup Mata Pada Kesalahan sebaliknya Memuji Kebaikkan 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sokongan dan dorongan, pujian menggalakkan eksplorasi dan eksperimen. Saya yakin sistem pendidikan juga perlu menyediakan medium yang subur bagi kanak-kanak mengembangkan bakat.Kita mahukan manusia yang unik bukan robot yang seragam.
Teringat suatu ketika dulu, ada seorang murid tahun 1 melukis gambar gajah atas arahan saya. Kanak-kanak itu menghasilkan gajah yang terlalu unik iaitu berbeza. Sangat-sangat berbeza. Seluruh kelas melukis gambar gajah yang serupa seperti yang ada dalam minda kita semua. "Gajah yang berwarna kelabu dan memakan tebu". (Entah kenapa gajah makan tebu?! Saya pun tak pasti. Namun ia adalah gambaran majoriti di minda separa sedar) 
Cuma seorang kanak-kanak saja melukis gambar yang sangat pelik. Saya ulang SANGAT PELIK. 
Malah mungkin jika ditunjukkan lukisan berkenaan pasti ramai yang gagal meneka bahawa ia gambar gajah. Ia adalah lukisan "Cubist" atau "Cubisme" sepertimana lukisan popular tokoh Picasso.Saya meminati lukisan maka saya ada sedikit maklumat ini.
Lukisan cubist adalah lukisan berbetuk poligon sebagai asas. Ia memang pelik.
Oleh kerana saya tidak mempunyai gambar lukisan itu, memadailah gambar yang hampir serupa saya kongsikan bagi mewakili lukisan murid berkenaan. Berikut adalah lukisan yang hampir serupa :
Memula rasa nak komen :
"Kenapa gajah awak pelik" (SALAH)
"Gajah awak tak macam gajah lain pun?" (SALAH)
"Eh, awak tak pernah tengok gambar gajah ker?"(SALAH)
"Semua orang lukis hampir serupa, apa hal awak punya pelik bebenor?"  (SALAH)
                                
Lantas saya diam, terfikir.
------------------------------------------
Komen negatif di atas adalah punca kreativiti musnah / pupus.

Lalu saya komen
"Cantik, ustaz suka lukisan awak yang unik. Ustaz bagi markah istimewa untuk itu"
Saya berikan dia A+++ (markah bonus) sebagai penghargaan.   
Itulah markah tertinggi yang saya berikan di dalam kelas berkenaan.
*Gambar dari Blog / FB Puan Khairulaniza . Terima kasih.
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maka apabila saya terbaca perkongsian oleh Puan Khairulaniza, saya teringat kisah ini. Heheheh
Inilah impak pujian dalam Kreativiti.

**Anak murid saya menggunakan pelbagai warna termasuk warna PINK bagi gajah berkenaan. Saya masih ingat hingga ke hari ini. =)

2 comments:

khairulaniza said...

Saya kagum dengan perkongsian tuan. Saya suka membaca tulisan tuan. Bermanfaat. Terima kasih juga atas kesudian berkongsi tulisan saya. :)

Maryati said...

Menarik! Saya kagum apabila guru lelaki bersungguh-sungguh dalam darjah. Susah nak cari tau! hehehe

Post a Comment