Subscribe:

Monday, 7 January 2013

Teknik Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad 1

Tahun ni, saya mulakan sekolah dgn cuba mengamalkan Teknik Nabi sedaya upaya. Dulu saya agak keras / garang. Kini lebih banyak bersabar. Setakat ini masih berjinak-jinak dgn ilmu yg diturunkan oleh mentor Khairulaniza Khairuddin
 
Saya amalkan
1)Soalan akhlak bg motivasi / set induksi. 
2)Menutup mata pd kesalahan.. hehe susah gak cikgu disiplin nk ubah pendekatan. Namun alhamdulillah stkat ini. 
3)Pujian -skrip saya ringkas yv pastinya saya puji amalan / hasil kerja vs orang. 
 
Dulu sy puji tetapi salah teknik rupanya puji diri pelaku yg sepatutnya hasil usaha dipuji. Malah IMPAK juga semakin mudah disekalikan dgn pujian. 
 
Contohnya hari ini : 
"Siapa yg sayangkan Allah? Siapa yg mahu dirinya masuk ke syurga ? 
Caranya ialah dgn menjaga kebersihan spt kebersihan kelas kita ini. Mari kita bersihkan bersama kerana Allah akan berikan pahala pd kita nanti" . 
 
 Bacaan al-quran pula :
"Alhamdulillah, bacaan yg bagus. Semakin banyak awak membaca semakin bagus nanti bacaan kamu" . 
 
Owh bacaan murid yg lemah juga saya berikan pujian yg hampir serupa spt 
"Cayalah! bacaan yg kuat seperti panglima perang" (bacaan ada kelemahan namun jelas)


Saya yang masih belajar
*Lukisan Perang Badar utk memori
Tahun ni, saya mulakan sekolah dgn cuba mengamalkan Teknik Nabi sedaya upaya. Dulu saya agak keras / garang. Kini lebih banyak bersabar. Setakat ini masih berjinak-jinak dgn ilmu yg diturunkan oleh mentor @[100003265643405:2048:Khairulaniza Khairuddin] . Saya amalkan 1)Soalan akhlak bg motivasi / set induksi. 2)Menutup mata pd kesalahan.. hehe susah gak cikgu disiplin nk ubah pendekatan. Namun alhamdulillah stkat ini.  3)Pujian -skrip saya ringkas yv pastinya saya puji amalan / hasil kerja vs orang. Dulu sy puji tetapi salah teknik rupanya puji diri pelaku yg sepatutnya hasil usaha dipuji. Malah IMPAK juga semakin mudah disekalikan dgn pujian. Contohnya hari ini : "Siapa yg sayangkan Allah? Siapa yg mahu dirinya masuk ke syurga ? Caranya ialah dgn menjaga kebersihan spt kebersihan kelas kita ini. Mari kita bersihkan bersama kerana Allah akan berikan pahala pd kita nanti" . Bacaan al-quran pula "Alhamdulillah, bacaan yg bagus. Semakin banyak awak mmbaca semakin bagus nanti bacaan kamu" . Owh bacaan murid yg lemah juga saya berikan pujian yg hampir serupa spt "Cayalah! bacaan yg kuat seperti panglima perang" (bacaan ada kelemahan namun jelas) 

Saya yang masih belajar
*Lukisan Perang Badar utk memori

0 comments:

Post a Comment