Subscribe:

Featured Posts

Sunday, 1 February 2015

PENAMAAN KWSP : Sila bertindak segera

KEWANGAN : KWSP Anda mungkin tidak dapat diwarisi..?!

Adakah anda sudah membuat Penamaan / Pewarisan KWSP.
Jika belum, maka bersegeralah melakukannya,
jika tidak ia bakal menyiksa orang tersayang yang amat memerlukan.

1. Kenapa Perlu Membuat Penamaan?
Anda digalakkan membuat penamaan bagi memudahkan dan mempercepatkan urusan pengeluaran simpanan KWSP anda kepada orang yang dinamakan itu apabila berlakunya kematian. Rasional, sekiranya anda tidak membuat penamaan untuk simpanan KWSP anda, waris anda akan menghadapi kesukaran untuk menuntut simpanan anda daripada KWSP.

2. Bagaimana Membuat Penamaan?
1. Borang Penamaan (KWSP 4) boleh diambil di Kaunter KWSP, Download dan Print atau i-akaun (print dengan butiran = tak perlu tulis tangan)
2. Satu Salinan Kad Pengenalan Diri (Depan+Belakang dalam satu muka)

Caranya mudah sahaja iaitu 2 Langkah :
a. Login ke i-akaun untuk Print Borang KWSP4 dengan Butiran ATAU
b. Download Borang KWSP4 dan print kemudian tulis tangan ATAU
c. Ambil terus Borang KWSP4 dan bawa saksi ke Kaunter  KWSP

DAN Kemudian :
Isi borang atau serah borang ke kaunter KWSP, datang bersama saksi.
Anda akan dikehendaki menurunkan cap jari. Kemudian diproses dan akan disertakan salinan penamaan yang telah dibuat.

Borang i-Akaun KWSP 4 : Isi Butiran dan Print
Borang KWSP4 : Download untuk print


Penamaan boleh dibuat sepanjang masa dan diperbaharui
(renew = tambah/buang nama atau tukar peratusan hak).

*Oleh kerana KWSP masih tidak mesra faraid, maka penama lah yang melakukan proses faraid (jika taqwa), jika penama nak makan duit tu dan tidak serahkan pada waris yang berhak maka kwsp tidak bertanggungjawab.

Haa.., di sinilah Penamaan ini perlu dikemaskini dengan sebaiknya kerana sudah banyak kes penamaan dibuat kepada ibubapa (ketika pemegang akaun kwsp masih bujang) kemudian setelah berkahwin tidak membuat perubahan/penamaan semula maka diTELAN semua atas alasan = "Duit atas nama aku" =(



Link :
a. Login i-akaun  : https://secure.kwsp.gov.my/secured/member/login
b. Download borang kwsp4 : http://www.kwsp.gov.my/portal/documents/10180/153256/KWSP4.w.e.f1Ogos2012.pdf
c. Kaunter KWSP : http://www.kwsp.gov.my/portal/reach-us/epf-offices-location

d. FAQ atau Soalan Berkaitan Penamaan : http://www.kwsp.gov.my/portal/member/faq/member

Rujukan :
1)Penamaan Bagi Ahli Yang Beragama Islam :

=Bagi ahli yang beragama Islam, orang yang dinamakan hanya bertindak sebagai wasi/pentadbir (administrator) yang bertanggungjawab untuk mengagihkan simpanan mengikut Hukum Faraid kepada waris-waris ahli yang berhak.
-------------------------------------------------
2)Bagaimanakah sekiranya penama yang sepatutnya bertindak sebagai wasi dan menerima wang simpanan ahli yang beragama Islam tidak mengagih-agihkan simpanan KWSP mengikut Hukum Faraid dan bolehkah tindakan undang-undang diambil ke atas penama tersebut?

=Bayaran simpanan KWSP kepada penama merupakan satu pelepasan yang sempurna oleh KWSP dan segala tindakan waris-waris ke atas penama iaitu wasi merupakan sesuatu yang di luar bidang kuasa KWSP. Bagaimanapun KWSP memberikan nasihat kepada wasi untuk mengagihkan simpanan KWSP mengikut Hukum Faraid. (KWSP berlepas tanggung)
-------------------------------------------------
3)Apakah status wang KWSP ahli yang tidak dituntut oleh penama pada sesuatu tempoh tertentu dan bolehkah penamaan itu terbatal dan tuntutan dibuat sebagai kes tiada penamaan?

=Penamaan tidak akan terbatal sekiranya orang yang dinamakan tidak membuat tuntutan ataupun tidak dapat dikesan dan bayaran tidak boleh dibuat kepada waris ahli sebagai kes tiada penamaan.
-------------------------------------------------

Friday, 22 February 2013

Teknik Melantik Pembantu Guru

Teknik Melantik Pembantu Guru bagi Pengajaran Berkesan
------------------------------------------------------------
Jumlah pelajar yang ramai atau padat di dalam kelas kadangkala menghambat keberkesanan guru dalam penyampaian Pengajaran dan Pembelajaran (P&P). Kenyataan ini lebih mencabar apabila mengendalikan Kelas corot atau Lemah dimana amat sukar guru memastikan mesej dan pemahaman murid merata ke seluruh murid. Pemahaman yang berbeza, pencapaian yang tidak seimbang menyaksikan wujud jurang di mana hasilnya :
Murid Corot di dalam Kelas Corot
Kelas Sesi Petang : 4 Iltizam

Inilah yang paling kronik dan kritikal. Pelajar ini merupakan golongan yang dipinggir dan dianggap tidak wujud di dalam kelas lantaran tahap kebolehterimaan yang rendah dan perlahan. Namun setiap cabaran ada solusi jawapan penyelesaiannya. 




Ya, teknik "Pembantu Guru" boleh diaplikasikan dalam hal ini bagi :


 
  • Meningkatkan Penguasaan "Murid Corot di dalam Kelas Corot"
  • Meningkatkan self-esteem / motivasi "Murid Pandai di dalam Kelas Corot"
  • Meningkatkan Gred Pencapaian Purata (GPA) kelas 
  • Memudahkan kerja guru agar guru boleh memfokuskan usaha pengajaran berkesan (Hehehehe... =)

Hadith rujukan: 'Pembela Nabi'
Sahabat  Nabi Muhammad yang bernama Jabir bin Abdillah melaporkan  bahawa pada hari berlakunya Perang Khandaq, Nabi Muhammad telah  mengumumkan panggilan perang, lalu Zubair bin Awam menyahut panggilan  perang itu. Selepas itu, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan  perang, lalu sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu.  Kemudian, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan perang, lalu  sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu.

Lalu Nabi Muhammad   berkata,
Sesungguhnya, tiap-tiap nabi mempunyai pembela, dan pembela  saya adalah Zubair.”
*Hadith nombor 1643 dalam kitab Ringkasan Sohih Muslim (Tim Hadith Psikologi)

 ----------------------------------------------------------------------------------

Ekstrak atau pengajaran yang diambil dari Hadith di atas ialah guru boleh dan digalakkan melantik individu-individu di dalam kelas bagi membantu tugasan P&P dan tugasan lain , malah ia memberi kesan psikologi si penerima jawatan sehingga ia berasa seronok dan dihargai di mata guru.

Ya, murid kelas corot sangat jarang dihargai oleh guru dan tidak dipandang langsung dari kaca mata sekolah dan ibubapa (kadangkala / seringkali).

Oh, saya yang baru belajar untuk mengaplikasikan Teknik Mendorong Pelajar Kelas Corot Gaya Nabi Muhammad hasil analisis Tim Hadith Psikologi,PTS adalah amat sukar untuk saya sendiri laksanakan kerana:
  1. Saya selaku guru amat sukar menyerahkan amanah pada murid kerana psikologi peribadi saya yang ingin membuat semua kerja sendiri
  2. Saya selaku guru seringkali meletakkan prestasi yang ideal (saya seorang perfectionist) yang sukar dicapai dan menganggap bahawa semua orang boleh mencapai sesuatu di luar jangkauan
  3. Saya selaku guru risau akan reaksi dan penolakan murid akan tangungjawab dan peranan yang akan diberikan pada mereka (rejection)
Namun, saya tekad untuk melihat pulangan hasil teknik ini dalam P&P saya.
"Hmmm..  apakah hasilnya?"
"Adakah prestasi murid akan meningkat?"
"Adakah sangakaan saya bahawa murid menolak jawatan sesuatu yang berasas?"
"Adakah P&P akan berjalan dengan baik?"
"Adakah murid yang diberi peranan akan semakin meningkat prestasinya?"

Maka oleh kerana saya selaku Guru Kelas bagi 2 Istiqomah (sesi Pagi) dan 4 Iltizam (sesi Petang) -sudah menjadi tangungjawab kami selaku guru kelas untuk memastikan murid-murid berjaya menghafaz suarh-surah tertentu pada durasi masa tertentu. Maka amat sukar memastikan keseluruhan murid berjaya menghafaz dan menyemak bacaan mereka seorang demi seorang lantaran kekangan masa. Perkongsian oleh Trainer Puan Khairulaniza Khairuddin dan Ustazah Siti Khadijah sudah lama saya perhati dan cuba fahami konsep dan tujuan.

Maka saya melantik beberapa orang yang baik dan bagus kadar kecepatan penguasaan hafazan untuk membantu saya..! "Penolong Guru Hafazan" .

Beberapa orang diberikan peranan dan ahli untuk dipantau dan dibimbing oleh murid itu sendiri kepada rakan sekelas sendiri. "Murid tolong murid"

Hasilnya, tidak mengecewakan malah prestasi purata hafazan keseluruhan kelas semakin meningkat.
Penolong Guru Hafazan sedang MENOLONG rakan sekelas bagi menghafaz surah.                                                                             (Membaca: Daniel, Penolong Guru:Hakimi, Pemerhati:Haziq)




 Oh, sangkaan bahawa murid menolak tangungjawab adalah meleset sama sekali.
Rupanya, memang fitrah manusia untuk suka akan menolong, maka apabila rakan sekelas jauh ketinggalan -- rakan sekelas lain sudi membantu agar sama-sama berjaya..!

Daniel semakin cepat mengejar hafazan
Hakimi semakin bertambah baik dan bagus hafazan serta setia menolong rakan sekelas.
Haziq yang sedikit culas menghafaz juga terdorong sama apabila melihat rakan berjaya.
Saya tersenyum gembira dan memuji usaha mereka dengan memberikan markah 1/2/3 bintang untuk prestasi mereka.

Alangkah indahnya hidup ini,
Jika kita saling bantu membantu
Penolong Guru di kelas corot ini
Menghafaz surah maju dan maju
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
*Perkongsian kisah adalah bagi memberi idea dan peluang bagi pendidik/ibubapa di luar sana akan keberkesanan Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad.
22/02/2013 @Setapak

Friday, 8 February 2013

Kreatif : Impak Pujian dalam Kreativiti

Kreatif : Impak Pujian dalam Kreativiti

Salam sejahtera semua,

Tulisan kali ini adalah respon atau manisfestasi dari perkongsian sifu Puan Khairulaniza mengenai "Menaikkan self-esteem anak dengan Teknik Memuji Gaya Nabi Muhammad". Buat pengetahuan semua, Puan Khairulaniza adalah pengamal dan jurulatih / trainer bagi modul "Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad" oleh PTS. Seorang guru juga ibu yang prihatin pada anak-anaknya.

Buku hasil ujikaji guru-guru ini boleh dirujuk pada buku di atas. Pautan (link) bolehlah ke : Buku Fizikal “Mendorong Pelajar Corot Teknik Nabi Muhammad"  . Para pembaca blog sudah maklum bahawa saya juga sedang cuba belajar dan mengamalkan teknik ini dalam kehidupan seharian selaku guru di sebuah sekolah rendah agama di ibukota.

Penulisan ini adalah bagi membicarakan "Kreativiti"

Kreatif atau kreativiti adalah menghasilkan idea-idea baru. Inovasi pula mengolah idea-idea sedia ada ke bentuk baru. Malah ia merupakan suatu yang dilaung-laung malah dijadikan antara dasar pendidikan negara sejak sekian lama. Namun ia tidak pula dapat direalisasikan dengan baik. Malah betapa besarnya ia sehingga dilancarkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Tun Razak bahawa tahun baru 2010 -"Tahun Kreativiti dan Inovasi"

Kemampuan berfikiran kreatif seringkali dikaitkan dengan pemikiran di luar kotak "thinking outside the box" . Saya juga pernah mentelaah beberapa buku falsafah pendidikan yang agak berat. Hehehe.. Sinopsis rumusan buku-buku berkenaan ialah :
"Jika anda ingin anak anda kreatif, jangan hantar mereka ke sekolah. Sekolah memBUNUH kreativiti anak-anak anda"

 Kenyataan yang kasar dan keterlaluan mungkin. Namun mungkin ada benarnya. Dahulu kanak-kanak menggunakan imaginasi bagi bermain. Tiada permainan yang dibeli menghasilkan kanak-kanak dahulu menggunakan sumber alam bagi bermain.
Daun-daun dan kertas dijadikan permainan masak-masak atau pondok-pondok
Ranting pokok dijadikan senapang untuk main askar-askar,
Tanah liat dibentuk menjadi patung miniatur
Namun bila kanak-kanak yang serupa mula memasuki alam persekolahan sesuatu yang pelik berlaku. Kreativiti mereka terhenti. Mereka dilarang bereksplorasi atau bereksperimen. Idea baru dan pelik seakan  suatu dosa. Jawapan yang standard mula ditetapkan. Ya, semua mesti ikut skema jawapan. Jawapan yang lain tidak akan dilayan. Pihak tertentu menamakan ia sebagai proses "Penyeragaman pemikiran" . 
Maka bagaimanakah caranya bagi kita memastikan anak-anak terus dengan kreativiti dan imaginasi?! Bagaimanakah cara bagi memastikan kreativiti anak-anak terus berkembang subur?!%$#
  •  Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad merupakan satu solusi jawapan yang menarik.
  • Teknik Menutup Mata Pada Kesalahan sebaliknya Memuji Kebaikkan 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sokongan dan dorongan, pujian menggalakkan eksplorasi dan eksperimen. Saya yakin sistem pendidikan juga perlu menyediakan medium yang subur bagi kanak-kanak mengembangkan bakat.Kita mahukan manusia yang unik bukan robot yang seragam.
Teringat suatu ketika dulu, ada seorang murid tahun 1 melukis gambar gajah atas arahan saya. Kanak-kanak itu menghasilkan gajah yang terlalu unik iaitu berbeza. Sangat-sangat berbeza. Seluruh kelas melukis gambar gajah yang serupa seperti yang ada dalam minda kita semua. "Gajah yang berwarna kelabu dan memakan tebu". (Entah kenapa gajah makan tebu?! Saya pun tak pasti. Namun ia adalah gambaran majoriti di minda separa sedar) 
Cuma seorang kanak-kanak saja melukis gambar yang sangat pelik. Saya ulang SANGAT PELIK. 
Malah mungkin jika ditunjukkan lukisan berkenaan pasti ramai yang gagal meneka bahawa ia gambar gajah. Ia adalah lukisan "Cubist" atau "Cubisme" sepertimana lukisan popular tokoh Picasso.Saya meminati lukisan maka saya ada sedikit maklumat ini.
Lukisan cubist adalah lukisan berbetuk poligon sebagai asas. Ia memang pelik.
Oleh kerana saya tidak mempunyai gambar lukisan itu, memadailah gambar yang hampir serupa saya kongsikan bagi mewakili lukisan murid berkenaan. Berikut adalah lukisan yang hampir serupa :
Memula rasa nak komen :
"Kenapa gajah awak pelik" (SALAH)
"Gajah awak tak macam gajah lain pun?" (SALAH)
"Eh, awak tak pernah tengok gambar gajah ker?"(SALAH)
"Semua orang lukis hampir serupa, apa hal awak punya pelik bebenor?"  (SALAH)
                                
Lantas saya diam, terfikir.
------------------------------------------
Komen negatif di atas adalah punca kreativiti musnah / pupus.

Lalu saya komen
"Cantik, ustaz suka lukisan awak yang unik. Ustaz bagi markah istimewa untuk itu"
Saya berikan dia A+++ (markah bonus) sebagai penghargaan.   
Itulah markah tertinggi yang saya berikan di dalam kelas berkenaan.
*Gambar dari Blog / FB Puan Khairulaniza . Terima kasih.
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maka apabila saya terbaca perkongsian oleh Puan Khairulaniza, saya teringat kisah ini. Heheheh
Inilah impak pujian dalam Kreativiti.

**Anak murid saya menggunakan pelbagai warna termasuk warna PINK bagi gajah berkenaan. Saya masih ingat hingga ke hari ini. =)

Sunday, 3 February 2013

Perspektif Gaya Mendorong

Poster : Mendorong Pelajar Gaya Nabi Muhammad

Berikut ialah hasil ringkasan berdasarkan pemahaman saya mengenai teknik ini. Harap perkongsian ini memberikan pemahaman jua buat para pembaca.

Umumnya dua pendekatan :
  1. Pendekatan Gaya Nabi Muhammad oleh kajian Tim Hadith Psikologi
  2. Pendekatan Tradisi iaitu pendekatan lazim di yang diamalkan di sekolah(Teori Pavlov, Skinner dll)

 
Poster ini menerangkan bahawa perbezaan perspektif adalah asas bagi mengubah teknik tradisi yang sehingga ini  kurang berjaya mendidik pelajar corot samada dengan marah, hukuman, sindiran, putus harapan berbanding teknik Nabi yang memuji, melihat kebaikan dan meletakkan harapan dan doa buat semua.

Selamat berkongsi :


Mohd Haidhir Md Yusof
3 Februari 2013 : 8.10pm @Setapak



Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad : Perkongsian 5

Teknik Panggilan Kesukaaan :


Minggu lalu saya cuba mengaplikasikan "Teknik Memanggil NamaYang Disukai" atau ada yang dikenali sebagai "Nama Kegemaran" . Teknik Memanggil Nama Yang Disukai adalah bagi menaikkan self-esteem, keyakinaan, minat, perhatian para pelajar.

Jika ditelusuri sirah Rasulullah maka kita akan dapati bahawa junjungan mulia Rasulullah sentiasa memanggil nama dengan panggilan yang istimewa dan disukai. Tiada panggilan atau gelaran menghina yang dikenakan pada mana-mana individu. Panggilan menghina dan merendah-rendah hanya mendatangkan keburukan dari kebaikkan.

"Si Lembab"              (SALAH)
"Oii.. Syaitan / Setan (SALAH)
"Ahmad Lembu"        (SALAH)


Para peneliti sirah dan para muslim semua pasti sudah biasa dengan gelaran yang diberikan kepada para sahabat seperti :
"Khalid al-Walid Saifullah  (BETUL)
(Khalid Si Pedang Allah) -Pejuang dan penegak agama

"Saidina Umar al-Faruq  (BETUL)
(Umar Si Pembeza / Umar Si Pemisah) -Penegas hak dan batil
 
"Hamzah asad Allah (BETUL)
(Hamzah Singa Allah) -kegarangan dan keberanian menentang para kafir


"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim" (Hujuraat 49:11)


Oh, agak lewat juga saya mengaplikasikan teknik ini. Walaupun sesi persekolahan sudah hampir 4 minggu berlangsung. Ini disebabkan ura-ura bahawa akan ada perubahan senarai nama murid ekoran kekurangan dan kedatangan guru baru. Maka saya mengambil sikap untuk tunggu sehingga ia sudah pasti. Maka pada minggu lalu barulah selesai jadual kelas, senarai murid serta kedudukan kelas.

Oh, juga sayugia diperingatkan bahawa saya amat sukar mengingati nama. (Saya agak lemah bab-bab nama, nombor.. heheheh )

Maka saya cuba gunakan teknik ini setelah yakin dan diperkukuhkan pemahaman akan Teknik Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad oleh tidak lain dan tidak bukan dari sifu tersohor  Ustazah Siti Khadijah dan Ustazah Engineer Nurul Hidayah melalui kesempatan semasa saya berkelana dengan keduanya ke Alor Setar, Kedah pada 26Januari lalu. Malah lebih hebat apabila Tuan Asyraf Hafdzan sempat membuat tutorial "1 to 1" kepada saya. Heheheh jangan jeles... ! Alhamdulillah, Allah jualah sebaik-baik Pemberi Nikmat.

Saya masuk ke kelas 2 Istiqomah (sesi pagi) dan selepas ucapan salam, doa serta mencatat kedatangan saya memulakan bicara. Saya memohon para murid untuk memikirkan atau memilih nama yang ingin saya selaku guru memanggil mereka. Malah, nama ini juga akan dipanggil oleh rakan sekelas. Saya terangkan peraturan ini untuk semua agar mereka memahami.

Pada peringkat awal, murid-murid agak bingung atau keberatan mungkin kerana ia diluar kelaziman.
 Ya, lazimnya guru akan memanggil nama murid atau singkatan nama tanpa berbincang atau tanpa kebenaran murid.
Namun saya jelaskan bahawa ia bagi kegunaan saya selaku guru kelas (ustaz) dan untuk panggilan rakan-rakan maka mereka memberi kerjasama. Maka hasilnya kali ini; nama-nama singkatan yang biasa-biasa sahaja. Tiada yang pelik :

Qaisara Najla mahu dipanggil "Sara"
Muhammad Zul Faiz mahu dipanggil "Zul Faiz"


Ini mungkin kerana mereka masih kecil (tahun 2), jadi mereka masih malu-malu agaknya. Cuma ada dua nama yang pelik dalam kelas ini yang agak jauh dari nama sebenar.

Darwish Haikal mahu dipanggil "Aaron"

Ya, nama itu berkaitan dengan Aaron Aziz. Ini mengikutnya bahawa dia ingin menjadi hensem dan macho semacho Aaron Aziz aka Adam Hawa. Hhehehe.. saya ikutkan saja walaupun tergelak kecil di dalam hati.
Oleh kerana nama itu pilihannnya dan beliau menggemarinya maka saya dan rakan sekelas memulakan memanggilnya "Aaron"

Aleya Munira mahu dipanggil "Kyra"

Maka saya terima nama berkenaan atas keinginannya.  Oh, beliau memiliki kembar dan kedua-dua kembar ini berada di dalam kelas saya. Kembar seiras pula. Bagus juga nama ini bagi saya membezakan kedua-duanya agak saya tidak tersalah sebut di masa hadapan. Hheeh..


Teknik Nama Panggilan :
  • Panggilan Nama diberikan oleh Murid Sendiri
  • Panggilan Nama juga boleh diberikan oleh Guru bagi memberi gelaran yang baik
      •  Nanti dalam entri lain akan dikongsikan
  • Tiada panggilan berunsur penghinaan ataupun yang tidak digemari
      • Budak sekolah kadangkala memperolok nama ayah pelajar (WAJIB Dibanteras..!)
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------


 

 *Hiasan : Gambar Hadiah dari Murid

 Terima kasih muridku Zul Faiz, semoga terus berusaha menjadi muird yang soleh.

ps: Nampaknya saya berjaya membuang imej SINGA .. Hehhe



*Perkongsian kisah adalah bagi memberi idea dan peluang bagi pendidik/ibubapa di luar sana akan keberkesanan Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad. Serius, ia mudah dan praktikal
3/02/2013 @Setapak

Thursday, 24 January 2013

Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad : Perkongsian 4

Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad : Perkongsian 4

 Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya di dalam kelas bagi :
  • Subjek : Al-Quran Hafazan
  • Masa : Pertama / Sesi Petang
  • Tahun : 4 Iltizam
Terlebih dahulu, suka untuk dimaklumkan bahawa kami guru-guru SRA di bawah kendalian JAWI bertugas untuk dua sesi iaitu sesi pagi dan sesi petang di mana setiap sesi selama dua jam setengah (2 1/2) . Maka kami akan bertugas sebagai guru kelas dan guru matapelajaran jugalah untuk kedua-dua sesi berkenaan cuma yang berbeza adalah murid sahaja kerana murid sesi pagi sek kebangsaan akan ke sekolah agama pada sesi petang begitu juga sebaliknya. Oleh kerana sekolah saya dikategorikan sekolah besar dan lengkap infrastruktur (ada makmal komputer/perpustakaan/dewan dll) maka jumlah murid yang ada dan jadual guru amat padat bagi kedua-dua sesi. Ini bagi memenuhi permintaan masyarakat setempat. Sebelum ini saya hanya berkongsi pengalaman saya (3 catatan terdahulu) bagi kelas sesi pagi iaitu 2 Istiqomah.

Saya merupakan Guru Kelas bagi 4 Iltizam (kelas ranking ke-3 dari 4buah kelas). Murid-muridnya seramai 30 orang dan majoriti lelaki (hehehe). Oleh kerana saya pernah memasuki kelas ini semasa mereka di tahun 3, maka mereka tidak asing bagi saya dari segi motivasi belajar, penguasaan jawi al-quran, mahupun karenah masing-masing.

Kisah Si Jebat

Cuma kali ini saya ingin berkongsi pengalaman istimewa dengan murid saya yang seorang ini. Beliau merupakan bekas anak murid saya tahun lepas (2 Istiqomah, 2012). Namanya Muhammad Jebat Firdaus, ya.. memang serupa nama dengan pahlawan Melaka "Hang Jebat"

Prestasinya di kelas saya bagi tahun lepas adalah di tempat pertama dari belakang. Malah prestasinya amat jauh berbeza dengan rakan-rakan sekelas.

Tahun lepas saya berprasangka "Budak nie malas bebenar" (salah)
"Kenapa awak nie Jebat asyik tidak bawa buku" (salah)

"Kenapa awak malas membaca Jebat oi...!? " (salah)
"Sudah berapa banyak ayat yang awak sudah hafal Jebat?" - "Haa.. baru 3 ayat saja...!" (salah)
"Apa nak jadi lah awak nie Jebat..!" (salah)
"Cuba awak tengok orang lain, semua dah hafal ayat yang ustaz suruh" (salah)

Serta lain-lain kata perlian, pertanyaan, merisik, ala-ala sarkastik bunyinya. (Huhuhu, isk dulu). Walaupun saya sentiasa ambil berat, cakna akan prestasinya cuma beliau masih belum mencapai tahap yang sepatutnya beliau miliki. Saya rasa terkilan malah kecewa bila memikirkannnya malah semacam putus harap juga terdetik di bisikan jahat hati. (oh, teknik perli dan provokasi kerap diguna dalam kursus wajib iaitu _ _ _ ) Sedikit sebanyak terpalit pada saya.

Sebab itu saya cuba membaca perkongsian Trainer aka sifu-sifu guru Teknik Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad bagi mencari alternatif. Mungkin kena ubah strategi lain kot dari apa yang saya amalkan sebelum ini?!

Itu kisah tahun lepas. Ya, beliau masih berada di takuk kegemarannya iaitu di tangga terakhir.

Tahun ini saya tekad untuk melihat adakah perubahan boleh dilakukan ke atas anak istimewa ini. Beliau berpotensi namun perlu didorong. Maka tahun ini Allah bagi peluang pada saya sekali lagi untuk menjadi guru kelas beliau merangkap Guru Al-Quran & Hafazan serta Tajwid. Kali ini saya tidak lagi mendesak-desak, marah-marah, perli beliau.

Saya ubah pendekatan dengan :
  • PUJI Prestasi / Usaha *walaupun hasil masih rendah
  • Beri Senyuman *Ganjaran sosial
  • Puji/Doakan beliau di hadapan khalayak kelas
Hasilnya pada hari Rabu lepas, beliau jumpa saya dan berkata :

"Ustaz, saya dah hafal 13 ayat surah al-A'la"
Memang saya beri tugasan menghafal sehingga 13 ayat

"Cuba awak baca, ustaz akan dengarkan"

Beliau membaca dan walaupun ada sedikit tersangkut-sangkut yang saya cepat-cepat bagi 'hint' , beliau benar-benar dapat menghafalnya.

Saya kemudian memuji beliau :
"Bagus Jebat, sudah hafal 13 ayat. Tentu 6 ayat seterusnya kacang (aka mudah) bagi awak. Ustaz yakin dengan kebolehan awak...!"

Beliau tersenyum. Mungkin dalam hati beliau terdetik "Aik, ustaz nie orang lain ker? Tak sama" . Beliau terus membaca dan cuba menghafal ayat seterusnya iaitu ayat 13-16 pula. Maka saya terus temankan beliau membaca bersama-sama sebagai dorongan. Oleh kerana hari ini hari Rabu, ramai murid tidak hadir ke sekolah agama kerana mengikuti kokurikulum atau sukan di sekolah kebangsaan maka dapatlah saya berikan ruang dan perhatian pada beliau lagi.

Alhamdulillah, sebelum kelas tamat masa pertama beliau berjaya menghafal sehingga ayat ke-16. Bermakna beliau telah menghafal 3 ayat semalam + 3 ayat baru hari ini (6 ayat). Waah.. rekod baru nie...!

Heheheh.. saya rasa lega dan takjub. Oh, saya lupa memberitahu bahawa beliau masih merangkak membaca al-Quran dan beliau menghafal dengan mendengar, kemudian barulah cuba mengeja kalimah di dalam al-quran. Jika ikutkan dia berada di Tahap Iqra' 4 sahaja (kalimah vs ayat).

Inilah perkongsian saya pada kali ini.
"Selamat Tinggal Teknik Perlian"
"Selamat Jalan Teknik Marah-Marahan" (hehehe ada ke perkataan ini?!)
"Selamat Maju Jaya, wahai muridku Jebat, Semoga terus gagah segagah Hang Jebat mempertahankan kebenaran"

------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Perkongsian kisah adalah bagi memberi idea dan peluang bagi pendidik/ibubapa di luar sana akan keberkesanan Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad. Serius, ia mudah dan praktikal
25/01/2013 @Setapak

Tuesday, 15 January 2013

Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad : Perkongsian 3

Perkongsian : Lokasi : 2 Istiqomah (Masa:awal-akhir)

Sudah hampir 2 minggu kami para guru ditugaskan untuk kekal di dalam kelas masing-masing ekoran kekurangan guru. Ini merupakan perkara normal di sekolah agama kendalian jabatan agama negeri.
Ia merupakan satu peluang bagi saya untuk menetapkan minda (mind-setting) murid kelas saya dengan teknik nabi. Malah ia juga cabaran kerana guru yang sama untuk keseluruhan masa memerlukan teknik mengajar yang menarik juga bagi mengatasi rasa bosan murid.
Tugas Guru untuk "Mendidik, Mentarbiah,Mengajar perlu diajalankan sehabis mungkin" =)

Kebersihan Kelas vs Jadual Tugas Kebersihan

Makluman awal buat para pembaca, saya memang sebelum ini tidak pernah menyediakan jadual tugasan murid. (oh, saya diamkan saja bila ditanya kenapa oleh pentadbiran). Ini kerana pada hemah saya Jadual Tugas akan menyebabkan pelajar tidak bertanggungjawab dengan membuang sampah dan mengabaikan kebersihan atas alasan pemikiran bahawa ada rakan yang bertugas. Malah lebih buruk lagi apabila jika pelajar yang namanya tersenarai tidak hadir, maka kelas akan berada dalam keadaan kotor tak terurus walhal ramai pelajar di dalam kelas namun masing-masing enggan menyumbang tenaga bakti.

Justeru itu ia atas kebimbangan di atas inilah saya fikir adalah amat tidak layak diterapkan di sekolah apatah lagi nilai kebersihan, kerjasama, tangungjawab, natijah perlu diterap sejak dari kecil. Bukan penerapan budaya "Kau Punya Kerja" atau mentaliti "Aku Upah Kau" yang hendak diasuh. Kadangkala inilah polemik nilai yang berlaku, di satu dimensi kita menerap nilai murni namun dari segi praktikaliti kita menerapkan nilai ke'AKU'an atau individualistik. 

Berbeza sebelum ini bahawa saya menekankan "self-discipline" iaitu tanggungjawab kebersihan adalah tanggungjawab semua.

Kini 
saya memilih untuk mempraktikan Teknik Nabi : 
  1. "Memuji kebaikkan di depan khalayak"   *Rujukan Hadith : Hadith Depan Khalayak VIP
  2. "Menawarkan Nasihat" menjadi pilihan   *Rujukan : Bahasa Komunikasi Persuasif Rasulullah

Mulai hari pertama lagi saya telah menawarkan nasihat :
"Nak tak ustaz bagitau cara bagaimana kita boleh mendapat pahala dan disukai oleh Allah selain membaca al-Quran?"
"Ya" jawab pelajar.
"Caranya ialah dengan menjaga kebersihan dengan memberus gigi (nasihat), menjaga kekemasan pakaian (nasihat) dan membersihkan kelas (nasihat). Kita akan sihat dan Allah pasti suka (impak). *Hadith kebersihan sebahagian dari iman dibacakan
"Jom..! kita kemas kelas" -murid. 
 
Saya melihat, membantu dan memberi ruang untuk mereka melaksanakan pembahagian kerja. Sesudah kerja pembersihan, memang saya lihat ada yang bersungguh dan ada yang tidak partisipasi. Maka saya amalkan *Teknik Menutup Mata Pada Kesalahan
 Hadith rujukan: '12 Malaikat'
Anas melaporkan, pada  suatu hari ada  seorang lelaki datang dan  dia   terus masuk barisan  orang-orang yang  sedang sembahyang, dengan   nafasnya  termengah-mengah  kerana  terkocoh-kocoh mengejar waktu   sembahyang,  sambil membaca   'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban   mubarakan fih.' Selepas   selesai sembahyang, Nabi Muhammad  bertanya,  “Siapakah  tadi yang   mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang  yang ada  diam sahaja,  tidak   seorang pun menjawab. Nabi Muhammad  bertanya  lagi, “Siapakah  tadi yang   mengucapkan kata-kata itu?  Sebenarnya dia  tidak mengucapkan  sesuatu  yang  berdosa.” Lalu seorang  lelaki  berkata, “Tadi saya datang  dengan   termengah-mengah, lalu saya   ucapkan kata-kata itu.” Kemudian,  Nabi   Muhammad berkata, “Sungguh,   saya nampak 12 orang malaikat  berebut-rebut   mengangkat kata-kata   itu.” -- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan  Sahih  Muslim

Saya tidak memberi respon berikut : 
"Kenapa ada murid yang malas?" -Salah
"Kenapa awak tidak bekerjasama sedangkan orang lain bersungguh-sungguh" -Salah
"Kenapa kamu tidak menyapu sampah?" -Salah
  
Saya memilih untuk memberi respon berikut :
"Ustaz bangga dengan kerajinan kamu semua yang membersihkan kelas (usaha). Kelas kita sekarang bersih dan cantik (impak). Pasti Allah berikan pahala atas penat-lelah kamu semua (impak)"

"Mereka yang menyapu tadi, sila angkat tangan" -Tangan diangkat .

"Berikan tepukan kepada mereka"

"Mereka yang memegang penyodok atau menyusun meja, Sila angkat tangan"
-Tangan diangkat
"Berikan tepukan pada mereka."
 

Hasilnya, mulai awal minggu ini pelajar komplen kerana berebut-rebut hendak menyapu dan mengemas kelas. Heheheh =)

Saya juga teruskan pujian atas usaha mereka. Oleh kerana itu, semua cuba berebut dan mengambil peluang untuk menyapu sepanjang masa sekolah sebab tak nak ketinggalan. Ya, benar. Sepanjang masa sekolah ada saja yang menyapu walhal tiada sampah demi mengambil peluang.
Comel bukan?! hehehe.

Gambar murid saya yang berebut dan sibuk mengemas kelas :

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=594200880595415&set=o.300333790012474&type=1&relevant_count=1&ref=nf 
 
Oh, tadi murid saya berkata : 
"Dulu masa ustaz mengajar kami darjah 1 garang. Sekarang tak pula"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**Saya senyum jer.. Bersabar dan tidak melihat kesalahan adalah batu asas bagi saya mengamal teknik Nabi.